2012. november 15., csütörtök

Hűtő gyümölcsei

Sütőtökös dhal


    A minap rám köszönt a hűtőben egy darab sütőtök, hogy főzzem meg vagy dobjam ki mert már nem érzi ide valónak magát. Mit tehetnék érte? gondoltam, s törtem a fejem mitévő legyek. Felnéztem a raktárpolcaimra s megakadt a szemem egy kis áttetsző dobozon, amibe ki tudja már mikor feles mungó babot rejtettem. Na mondom úgyis nemrég írtam pár szót itt a dhálokról, lássuk vajon az elméleti tapasztalataim aktívak e még a gyakorlatban.  

    Ez az a fajta feles mungó bab aminek a héja nem lett kirostálva a babtól. Van ugyan olyan is ami hántolt , de én ezt találtam most. Nincs ezzel baj annyit tesz, hogy alaposabban kell megmosni illetve főzés közben majd az edény falához tapadnak a héjdarabok. Ezek a zöld héjak tele vannak rosttal, sőt minden gabonánál és hüvelyesnél a maghéjban (vagy korpában) van a legtöbb vitamin. Cserébe viszont viccelődnek velünk főzés közben. 

   Egyszóval jó alaposan megmostam majd lecsöpögtettem. Feltettem egy adag vizet forralni, amibe ha felforr beleöntöm a megmosott feles babot. Azért érdemes felforralni mert, így nem fog letapadni a babunk az edény aljára. A dhálokat rendre úgy készítik, hogy a főzővízhez egy kis kurkumát tesznek. Jómagam 1 liter levest terveztem ebbe egy bő kávéskanálnyi került. Az a helyzet, hogy gazdaságosabb a főzés, ha mindig lefedjük az edényünket, viszont a hüvelyeseknek van egy olyan tulajdonságuk, hogy felhabzanak forraláskor. A felhabzást a lefedett állapot felfokozza és kifut a hab, ami aztán ráég az edény falára és természetesen a gázrózsára is. A babot egyébként teljesen szét szokták főzni, van aki rá is segít a botmixerrel. A bab és minden egyéb gabona és hüvelyes esetében is igaz, hogy főzésnél nő a térfogat 2-3 szoros arányban a víz viszont folyamatosan párolog. Tartsuk ezért szemmel főzés közben nehogy a vízhiánytól leégjen, de egyébként is időnkénti kavarással választsuk  el a szemeket az edény aljától.

   A sütőtököt apróbb kockákra vágtam, természetesen pucolás és alapos mosás után,és amikor a bab már szétmálló félben volt a folyamatosan fővő dhálba tettem. A sütőtöknél érdemes átgondoltan főzni ugyanis kizárásnál a forró étel tovább puhítja s könnyen szétmállik. Mindinkább igaz ez a nagyobb mennyiségű ételkészítésnél.

    Amíg a sütőtök megfő vagy mielőtt beletennénk azt a dhálba készítsük el a csonszot. Előkészítjük a hozzávalókat, hogy ne keljen kapkodni. Zöld hegyes erős paprikát kockáztam fel nagyon apró darabokra, előszedtem a római köményt az asafoetidát (hinget, hagyma helyett használt fűszer), babérlevelet és a kalonjit (nigella mag). Olajat teszünk egy serpenyőbe (mindegy mi lényeg az, hogy vastagabb, rétegelt vagy öntöttvas legyen az alja) úgy, hogy elterüljön az alján s megvárom, hogy közepes lángon felforrósodjon. Amikor már majdhogynem füstöl, lentebb veszem a lángot és elkezdem beleszórni a  fűszereket.  A római köményt a kalonjit és a babért beleszórtam és kavargattam, amikor a római kömény megbarnult egy kis hinget raktam bele, majd 3 mperc múlva beleszórtam a kockázott paprikát. Egy-két perc múlva megdinsztelődik a paprika és bele is lehet önteni az egészet a dhálba. Ezután sózzunk és jó alaposan forraljunk rá, hogy összekeveredjenek az ízek. Ha megfőtt a sütőtök elkészült a levesünk. Pár csepp citromlé és egy pici őrölt koriandert tettem bele miután kizártam.

Fénykép nem készült :(

Összegezve

  • 1 csésze mungóbab
  • 7 csésze víz
  • 25 dkg sütőtök
  • 1 kk kurkuma
  • 1 tk római kömény
  • 1/2 tk kalonji
  • 1/4 kk hing
  • 1 db babérlevél
  • 1 db zöld hegyes paprika
  • 2 tk só
  • 1 kupak citromlé
  • 1 tk korianderpor


Saláta

  
  Nos a múltheti gluténmentes burgerhez használt saláta is árván maradt. Volt még mellette egy kis kígyóuborka, fetasajt és lila káposzta. Nem is kérettem magam nekiálltam salátát készíteni.

    A fejes salátánál nagyon körültekintően kell eljárni ugyanis a levelek töve többnyire tele van homokkal, ezért nagyon alaposan meg kell mosni. A nyers ételeknél nagyon nagy egészségügyi veszélyforrás a gondatlan tisztítás. Nagyon súlyos, akár halált okozó betegséget lehet bevinni, ha a trágyázott földet és kórokozókat nem tisztítjuk le az alapanyagokról. Ezek mellet érdemes tudni, hogy az elszíneződött, barnás részek keserűek, ezeket ne használjuk fel. A saláta java s friss, ropogós rész.

   Tehát leveleire szedtem és alaposan megmostam a salátát, majd leráztam a felesleges vizet róla ezután marokra fogtam és 1 cm-es csíkokra vágtam. A lila káposzta felső rétegeit lehámoztam (nekem egy fél kápóm volt),ketté szeltem, kivágtam a torzsáját és 1 cm-es  kockákra daraboltam, ahogyan a feta sajtot is. A zöld paprikát kicsumáztam, hosszában ketté vágtam, kiszedtem az erejét és vékony szeletekre daraboltam. Mindezeket egy tálba helyeztem oregánót, bazsalikomot, hinget, borsot tettem hozzá és alaposan elkevertem egy pici olíva olajjal. 

    A salátáknál az olaj remekül közvetíti az ízeket. A só viszont egyfelől mindennek kiemeli az ízét, másfelől viszont kivonja a nedvességet az alapanyagokból és ez tócsaként köszön vissza a salátánk alján, ami ront az élvezeti értéken, ráadásul felgyorsul a minőségromlási folyamat is. Ezért salátába só helyett szerencsésebb pár csepp olajat tenni. Természetesen ha dresszinget (öntetet) használunk más a helyzet, de az álláspont az, hogy csakis sűrűbb dresszingnél sózzunk.


Összegezvén

  • 1 fejes saláta
  • 1/2 fej lila káposzta
  • 1 db zöld hegyes paprika
  • 15 dkg feta sajt
  • 1/2 kupak olíva olaj
  • 1 kk bazsalikom, oregáno
  • 1/4 kk hing, bors

Rizs


    Úgy gondolom,hogy remekül illik ide egy adag párolt rizs. 

    Fogok egy edényt kitörlöm az alját öntök bele egy pici zsiradékot és tűzre teszem. Picit hevítek az olajon, majd beleteszem a főzni való rizst. Gyakori kevergetés közben takarék lángon élénk fehér színűre pirítom a rizsszemeket. Közben vizet forralok amit meg is sózok és amint megfehéredtek a rizsszemeim felöntöm a forrásban lévő (vagy csak forró) vízzel. 

   Nálunk elég forró víz jön a csapból, így nem szoktam külön forralni, mert gyorsan felfő a rizzsel.Viszont a sózásnak többféle legendája ismeretes. Én rizspirítás közben beleteszem a sót. Van aki azt mondja hogy nem  egészséges a sót pirítani mert... Természetesen nem kérdéses, ha a sajt készítésből hátra maradt savóval főzöm a rizst, akkor külön edényben felforralom és azt sózom, majd felöntöm vele a rizst. De amikor sima vízzel főzök így csinálom. Ezt odabízom. 

   Felöntés után az edény falához tapadt rizsszemeket bele kell lökdösni a főzővízbe, ezután jól záró fedővel lefedni és 10 percen keresztül a legkisebb lángon hagyni. 10 perc után kizárjuk s pár percig még fel sem emeljük a fedőt. 

   Fontos, hogy rizsfőzés közben miután lefedtük az edényt ne nyissuk fel, ne kevergessük. Hagyjuk had főjjön meg, máskülönben csak ártunk a rizsnek.

Összegezve

  • 1 csésze rizs
  • 1 ek olaj
  • 1,8 csésze víz
  • 1 tk só 


Nagyon szuper, mert a rizst ehetjük a salátához is és a leveshez is. Például, ha a rizst nyakon öntjük egy kis levessel és mellé tesszük a salátát, kielégítő és egészséges menüt kapunk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése