2012. november 22., csütörtök

Sárgaborsó kofta hajdinával

    


    Közkívánatra koftát készítettünk a mai napon. Kissé fejtörést okozott a kivitelezés több okból is. Egyrészről   szerettem volna vegánul, tejmentesen valamint gluténmentesen elkészíteni, másrészről rég csináltam és a receptkönyveimet is otthagytam valahol. A google a barátunk, de nem minden esetben ... Kis információ gyűjtés és máris kezd összeállni a megfejtés.

No lássuk milyen tervet szövögettünk

    Úgy döntöttem, hogy tisztán sárgaborsóból fogom elkészíteni a labdákat. Persze sok más lehetőség közül lehet válogatni. Az eredeti, a legeslegjobb a panírból készült kofta, de azt majd egy másik alkalommal taglalom. A fűszerezés és elkészítés egyébként nagyon hasonlít mindegyiknél. Az indiai konyhában van néhány elv amit érdemes tartani, de alapvetően ez a konyhaművészet is az intuícióra épít. Egy meglévő receptúrából a kialakult fűszer és alapanyag ismeretünkre hagyatkozva könnyen készíthetünk új fogásokat. Azonban jó, ha a régi vagy az újonnan felfedezett receptúrákhoz ragaszkodunk, elmélyítjük azokat.

   A piacon találtam kissé nyomott paradicsomokat elég jó áron (150/kg), így vettem is két kilót íziben. Ezen kívül még egy ujjnyi gyömbér, egy csokor petrezselyemzöld, egy citrom és egy pár zölderős  társaságában ballagtam haza a piacról.

  
    A paradicsomokat hazaérve megmostuk, a héját bevágtuk majd forrásba lévő vízbe mártottuk. Így a forró víz hatására a paradicsom héja lekunkorodik róla. Felkockáztuk és félretettük.

   Előkészítettük a fűszereket, hogy kézügyben legyenek, ne kelljen kapkodni a csonsz készítésnél. Megpucoltuk s lereszeltük a gyömbért, apró kockákra vágtuk a zöld erős paprikát.

   Apropó gyömbér reszelés.
Ha nekiesünk a kézi reszelőnek a gyömbérrel azt tapasztalhatjuk, hogy a rostszálak folyton eltömítik a reszelőnket s tépjük a hajunkat akkor sem reszelődik az a gyömbér. A megoldás a következőkben rejlik: száliránnyal merőlegesen fel kel darabolni szeletekre, s az így nyert gyömbérkéket szálirányosan, gondtalanul reszelhetjük le :)

    A zölderősnél szedjük ki a csumáját, és ha valaki nem szereti az erőset akkor az erét is vegye ki. Itt könnyen bajba kerülhetünk ha a szemünkhöz nyúlunk a paprikázás után. Valamint ha valakinek ki van száradva a keze, azt is kikezdi a paprika. Mindkét esetben erős égési érzetet fogunk tapasztalni. Vagy húzzunk kesztyűt vagy pedig, jó alaposan, többszörösen mossunk kezet.

Csonsz

   Szereztünk annak idején egy jó kis öntöttvas wokkot Indiából, és mivel friss lédús paradicsomról van szó, ami elég sok vizet fog kiengedni. A wokk egy olyan edény ami a legjobb a gyors párologtatáshoz.

   Talán érdemes lehet megjegyezni egy két érdekes információt a paradicsomról. Egyrészt például azt, hogy a paradicsom valójában egy gyümölcs, másrészről viszont hazánkban és ezen az éghajlaton nem tud teljesen megérni. Talán pont ettől van az a sajnálatos tulajdonsága is, hogy túl savas és ez bántja egyesek pocakját. 
Azonban ennek van egy ellenszere. Roppantmód érdekes, mert a gyógyírja egy úgyszintén savas gyümölcs. Egy savas gyümölcs, ami lúgosít avagy a citrom leve.  

   Tehát fogatam a wokot s tűzre vetettem. Tettem bele annyi zsiradékot, hogy jól elterüljön az alján. Felhevítettem, majd mérsékeltem a lángot s elkezdtem beletenni a fűszereket. A fekete mustármaggal kezdtem és lefedtem a wok tetejét, hogy  a mustár pattogáskor ne terítse be a konyhát. Mozgatni kell az edényt hogy ne ragadjon vagy égjen le, ha kipattogott beletettem a római köményt is, ami ha megbarnult beledobtam egy egész fahéjrudat a gyömbért és a paprikát. Miután a paprika megüvegesedett tettem bele egy adag kókuszreszeléket, kavartam rajta egy kettőt és felöntöttem a paradicsommal. 


   A lényeg hogy kissé süssük fel a paradicsomot, de azért maradjon szaftja. Időnként kavargassuk meg, mert leragadhat. Sózzuk meg és tegyünk bele több cukrot mint sót.



Ha kellőnek találjuk az állagát kizárjuk, őrölt koriandert, apróra vágott petrezselymet és egy fél citromnak a levét tesszük bele, elkeverjük és lefedjük egy időre.


A sárgaborsó labdák


    Érdemes jóval a főzés előtt beáztatni a borsót. Legjobb két három nappal előtte, hogy induljon is be egy picit. Ha ezt nem szeretnénk, akkor elég csak egy jó órával a felhasználást megelőzően langyos-meleg vízbe.
Turmixoljuk össze annyi vízzel, hogy a gép megbirkózzon vele, de nem kell bele sok épp, hogy csak lepje el. Öntsük ki egy keverőtálba és adjuk hozzá a többi alapanyagot. A zölderőst, az aprított petrezselymet, az őrölt koriandermagot, a sót és egy pici sütőport, de csak akkor, ha nem kovászítottuk a borsónkat. Keverjünk hozzá annyi lisztet (én sárgaborsólisztet tettem bele), hogy lágy, de épphogy formázható tésztát kapjunk. A formázást vizes kézzel csináljuk. A szép gömb formákat jobb egyből a nem túl forró, de sülő, bő olajba tenni. Süssük lassan aranybarnára. Kivéve tegyük szalvétára, majd mehet az elkészült paradicsomszószba. 



Összegezve:

Szósz:
  • 2 kg hámozott paradicsom
  • 1,5 db zöld erős paprika
  • 1 hüvelyknyi friss gyömbér
  • 1 tk fekete mustármag
  • 1 tk római kömény
  • 1 kk hing (hagyma helyett)
  • 1 db 8 cm-es fahéjrúd
  • 1 ek kókuszreszelék
  • 1 kk kurkuma
  • 3/4 ek só
  • 1 ek cukor
  • 1/2 db citrom leve
  • 3/4 csokor petrezselyem zöldje

Labdák:

  • 2 dl beáztatott sárgaborsó
  • 2 dl víz
  • 0,5 db zöld erős paprika
  • 1/4 csokor petrezselyem zöldje
  • 2 tk só
  • 1 tk őrölt koriander
  • 1/4 kk hing
  • 1-2 ek sárgaborsóliszt



A hajdina készítése


   Bár a hajdina eléggé megosztja az embereket, van aki szereti s van aki kifejezetten rosszul van tőle, én remek köretnek tartom. Nem gabona, nem rizs, zsírmentes, glutént nem tartalmaz, ellenben sok benne a B1-, B2-, C-, és E-vitamin, gazdag fehérjeforrás, emellett cinket, rezet, mangánt, magnéziumot és kalciumot is tartalmaz. Jótékonyan hat a koleszterin-szintre és a vérnyomásra, magas rosttartalmának köszönhetően az emésztést is támogatja. Egyébként keserűfűfélék magjának tartott növény. Ne higgyük új-keletű élelmiszernek ugyanis több évszázada használják hazánkban is.  

  A piacokon, bioboltokban kétféle változata van, én mindig a pörköltet veszem. 800 Ft/kg ártól lehet kapni, bár 1200 az általános kilónkénti értéke.

    Elkészítése a rizsével rokonos csupáncsak a folyadékigénye az 1,7 szeres helyett 2 szeres.

   Tehát zsiradékon megpirítjuk úgy, hogy a szemek kipattogjanak. Majd sózzuk egy pici bazsalikomot én mindig teszek bele. Forrásban lévő vizet öntök rá lefedem és 10 perc múlva kizárom. 5 perc pihenés után szervírozható.


kipattogtatott hajdina

Összegezve:

  • 2 dl hajdina
  • 4 dl víz
  • só, bazsalikom

 

1 megjegyzés: