2013. január 11., péntek

Borsch vatruskkal (Orosz céklaleves túrós lepénnyel)

Hát elteltek az ünnepek és az újév is jócskán beköszöntött már, én pedig alig-alig blogoltam. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem is főztem. A karácsonyi ételeket a facebookon osztogattam meg (link). Töltetlenkáposztát, csokis kuglófot, hosszú kenyeret, fenyőfa alakú tésztából pastát, élesztő nélküli sajtos pogácsát, pirított zöldséges és házisajtos káposztás szabjit és zserbót csináltunk. 

Szilveszter napján pedig egy fesztivál étkeztetésében segítkeztem, ahol 12 féle preparációval örvendeztettük meg a résztvevőket. Ebben 1 leves, 4 féle főétel, rizs, kenyérféle, csatni, sült csemege, 2 féle édesség és ital volt. (dhál, csicseriborsós vegán sabji, sak (spenót házisajttal), kofta (kókuszos, mustármagos paradicsompüré káposztalabdákkal) és egy sült, padlizsános, karfiolos sabji, jázminrizs, mati (lenmagos, sült kenyérféleség), szilvacsatni (édes-csípős mártás), sütőtök pakóra (bundázott zöldség), gazsda (sült leveles tészta fahéjas-rózsavizes szirupba mártva), narancsos halava (darapuding), gyömbérital.

Az újév pár napját pedig az öcséméknél töltöttem ahol rizskókot, pasztát, tepsis pirított zöldségeket és dhált csináltam nekik. A rizskók, paszta és a tepsis zöldségek annyira ízlett nekik, hogy kénytelen voltam még egyszer megcsinálni. Szóval majd mindennap ugyanazt ettük. Hihetetlen :).

Borsch avagy az orosz céklaleves

Nem sok olyan receptet ismerek, amibe egyáltalán semmiféle fűszer nem szükséges. A borsch egy ilyen étel, teljesen fűszermentes mégis finom éééés látványra nem is nagyon szép sokkal inkább gyönyörű.
Alapanyag szükséglete is csekély csupán fejes káposzta, cékla, paradicsom, répa és zeller kell hozzá.
  
A céklát héjastól megfőzzük. Közben a káposztát felcsíkozzuk, a répát karikákra vágjuk, s zellert lereszeljük, a zeller szárát centis darabokra szeljük, a zeller zöldjét pedig apróra vágjuk. Én kb 2 liter levest főztem és a legkisebb zellergumót választottam a piacon de annak is csak  a felét reszeltem le, mert féltem, hogy nehogy domináljon majd az íze.  

A felcsíkozott káposztát napraforgó olajon megpirítottam kb 10 percig, majd hozzáadtam a répát a zeller reszeléket és a szárat. Pirítottam még 5 percig majd felöntöttem vízzel.

Miután megfőtt a cékla meghámoztam. Én egy jó nagy céklát vettem amikor megfőtt beledöftem egy kést és a kést fogtam megemeltem vele az egyébként forró céklát és egy másik késsel lekapargattam a héját. 1 centis kockákra vágtam és amikor a répa megpuhult beletettem a levesbe. Most kell hozzáadni a paradicsomot is. Én a kockázott paradicsom konzervre szavazok. Megsózzuk és 5 perc múlva ki is zárjuk. Beletesszük a zeller zöldet és egy pici citromlével ízesítjük. 

Kész.

A leves bíborvörös színű és a napraforgó olaj aranysárga cseppes réteget képez a leves tetején. Sajnos a látványt egyetlen kép vagy videó sem képes visszaadni. Egyesek habos tejfölt tesznek a tetejére. Én viszont nem csúfítom el semmivel sem. Inkább csináltam mellé vatruskot.

Hozzávalók:
  • 1 nagy répa
  • 1 zeller zölddel, szárral, gumóval
  • 10 dkg fejes káposzta
  • 1 nagy cékla
  • 1 ek napraforgó olaj
  • 3 ek paradicsom
  • só, citromlé 

Vatruska - túrós lepény

Egy egyszerű kelt tésztáról van szó. A megkelt tésztát vastag henger alakúra gyúrjuk, majd késsel 3 cm vastag szeletekre vágjuk. A szeletek közepéből a tésztát a széle felé húzzuk. Tulajdonképpen majdnem mint ha pizzát csinálnánk csak itt vastagabb és magasabb lesz a szél, tehát egy tégelyt kapunk, amibe beletöltjük a túrótölteléket. megkelesztjük még egyszer és 170 fokon sütjük kb 25 percig.

A túrótöltelékhez a túrót elkeverjük fele annyi tejföllel egy pici lisztet és egy csipet sütőport teszünk mellé majd megsózzuk. 

Hozzávalók:

  • 50 dkg liszt
  • fél élesztő
  • 3 dl víz
  • 0,5 dl olaj
  • 1 kk cukor
  • 1/2 ek só
  • 35 dkg túró
  • 15 dkg tejföl
  • 1 ek liszt
  • 1 csipet sütőpor
  • 2 kk só

  
 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése