2012. november 9., péntek

Gluténmentes burger répafasírttal

       Kéthetente szoktam tartani úgynevezett ekadszit. Lényegében arról szól, hogy ilyenkor nem eszek gabonából és hüvelyesből készült ételt. Holnap lesz ez a böjtnap, s pont utazni fogok Somogyvámosra, így gondoltam készítek egy kis útravalót.

       Szerencsére többféle lehetőség van liszt készítéséhez. Van alkalmas növény a gabonákon és a hüvelyeseken kívül is. Leszögezném, hogy a búzánál soha semmi nem fog túltenni a megszokott kenyérféleségek állagképződése szempontjából. Ugyan lehet kapni a boltokban ilyen-olyan lisztet, viszont az ipari kenyérkészítésnél ezeket adalékanyagoknak használják. Lehet belőlük, mint például tisztán rozslisztből kenyeret sütni, de alig fog megkelni, s igen törékeny lesz. Mindezt nagy valószínűséggel a gyengébb sikértartalomnak köszönhetjük. A tésztája ragadós és nehezen kezelhető.


      A boltokban kapható lisztek egészen csillagászati árúak lehetnek, különösen a bio termesztésű tönköly búzalisztek. Ha tényleg bio van alapja. Voltam Franciaországban, s kaszával vágtuk a búzát, majd pedig kézzel csépeltük ki  a magokat, szedtük össze a magokat, végül az őrlést is kézi malommal végezték. Nos

ez egy öko kommunának az élettere volt ahol emellett paradicsomot aszalnak napon, olíva bogyót termesztettek, fügét és megannyi kézműves terméket készítenek, amiket kézműves és öko találkozókon árulnak. Viszont ami azt illeti, komoly kétségeim vannak a boltban kapható bio dolgokat illetően.  
 
     Azoknak a személyeknek, akik szeretik a teljes kiőrlésű dolgokat és hosszú távon szeretnék megőrizni ezt a szokásukat erősen javaslom, hogy szerezzenek be otthonra kézi vagy elektromos kis malmot. Pár ezer forinttól lehet kapni a kéziket s 50 körültől már elektromos malmok is kaphatóak. Ezekkel mindenféle gabonát és hüvelyest le lehet őrölni. Olyan is van, ami az őrlés mellett még gabonapelyhet is tud készíteni. Én most egy olyanra pályázok, ami az olajos magvakkal is elbír. Ilyenek az álló köves malmok, igaz ez kétszer annyiba is kerülhet.
Egy kiló búzát 100 forint körüli áron árulnak a termelők és a piacokon. Egy kiló teljes kiőrlésű liszt legalább 250-be kerül. A sárgaborsónak 250 kilója lisztjének 600.


    Visszatérve a holnapi elemózsiára a gluténmentes burgerre.


  Hajdina lisztet és amarántlisztet választottam. Mindegyikből 2-2 dl-t. Élesztőt nem használhattam, mert a tenyésztelepe gabona alapú, a sütőporban kukorica liszt van, így maradt a szódabikarbóna.
Németországban egy több napos jógás fesztivált láttunk el élelemmel. Egyik nap élesztőmentes zsömléket készítettünk számukra. Sütőport használtunk és elég lágy tésztával dolgoztunk. Erre alapoztam most, így jó lágy tésztát kevertem ki olajjal, sóval és lenmaggal.
A tésztát vagy vastagon olajozott tepsibe vagy pedig szilikonra érdemes tenni. Igazából rádobni egy adagot és formára nyomkodni, mert kézben vagy asztalon formázni esélytelen.




Kb. 25 perc alatt ki is sütöttem légkeveréses sütőben 160 fokon.




Amíg ez kihűlt megcsináltam a fasírtot

     Sokféle fasírttal riogatják az embereket. Megmondom őszintén, leges legelőszőr a répafasírttal találkoztam  már vagy 8 éve, de jobbal még sosem. Így gondolkozni sem kellett miből lesz. Viszont volt a hűtőben egy fél cékla, belereszeltem azt is.

   
     A zöldség fasírtnál az a lényeg, hogy vékony legyen a reszelék, mert különben sok "ragasztó" kell majd hozzá és nem is lesz olyan stabil. A négyszögletű reszelő kis fogas része kiváló ehhez a művelethez. Miután lereszeltem egy nagy répát és egy kis céklát kinyomkodtam a levüket. Nem is gondolnánk mennyi léhez tudunk ily módon jutni, minden képen fogjuk fel ezt a levet.  




    Ezután beletettem 2 evőkanál amarántlisztet sót, borsot, pirospaprikát és egy kis majoranát.



    Jól összegyúrtam és négy lapos fasírtot formáztam belőle. Ha nagyon ragadna a kezünkhöz érdemes vizes kézzel formázni. Ha kézzel ügyetlennek érezzük magunkat akkor van egy olyan módszer is formázáshoz, hogy letesszük a munkaasztalra a fasírtgolyót és óvatosan összelapítjuk s mintha gyurmáznánk kiformázzuk lapos-kör alakúra.




    Én bő olajba sütöttem, de ha valaki ódzkodik a sült dolgoktól, természetesen sütőben is ki lehet sütni.


    Lisztmentes nap van, így semmilyen boltban készült krémet nem használhatok hiszen mindegyik kukorica keményítőt tartalmaz. Semmi gond ott az a zöldséglé vagy a kis konzerves paradicsompüré megfűszerezzük (só, bors, babérlevél) teszek bele egy teáskanál hajdina lisztet s kész a krém. 
    A burger összeállításának a menetét úgy szoktam meg, hogy kettévágom a zsömlét, legalulra teszek egy salátalevelet, rámegy a fasírt, a szósz, a sajt, a paradicsomkarika és az uborkaszeletek. Legvégül pedig lezárom egy újabb salátalevéllel s mehet rá a teteje.

  
Ez a végeredmény


Összefoglalva a recept

Tészta
   
2 dl amaránt liszt
2 dl hajdina liszt
3 dl víz
1 dl olaj

só, lenmag érzéssel

 Fasírt

1 nagy répa
1 kis cékla
2 ek amaránt liszt

só, bors, pirospaprika, majorána

Szósz

2 dl konzerv vagy kockázott paradicsom
1 teáskanál hajdinaliszt   

só, cukor, bors, babérlevél

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése