2012. december 6., csütörtök

Dhálmaraton, répásdhál csapátival

Eljött az ideje egy újabb kúrának. Van egy böjtféleség, amit kimondottan ebben a holdhónapban szoktak tartani. Az időköz sokkal inkább a fogadalmak és lemondások 30 napja, amik betartása nagy előrehaladáshoz vezethet spirituális ösvényünkön. Vannak, akik egész szélsőséges dolgokat fogadnak meg, mint például ez időszakban csak egyfajta ételt esznek, kitrit (rízs és mungóbab) só és fűszerek nélkül, míg mások inkább plusz cselekedetekkel, vagy nagyobb erőfeszítéssel igyekeznek elégedettséget szerezni lelki vezetőjüknek, a felsőbb régióknak vagy Istennek. És van, aki mindkettőt egyszerre. Bővebben itt!


Nos ezen tiszteletére igen sok kitri és dhál alkotás fog készülni. Beszereztem 2 kiló mungó babot, amit erre szánok. Nem fogom mindet taglalni, nagy része csak a facebookra kerül kép formában. Lesz, hogy nem is leszek itthon szóval... alakul. 


Az már biztos, hogy holnapra főztem. Répás dhált, pár darab csapátival.


Sokkal gyorsabban megfőnek ezek a száraz magvak, ha főzés előtt akár egy órával  langyos vízbe beáztatjuk őket. Így is tettem. 

Miután alágyújtottam a dhálnak begyúrtam a csapáti tésztáját.  Ez a legegyszerűbb kenyérféle és ha ügyesek vagyunk, nem száraz és ízletes.  A titka abban rejlik, hogy a lisztet át kell szitálni, kiváltképpen akkor, ha saját őrlésű lisztet használunk. A rostán fent maradt korpát tegyük félre más felhasználásra. 

Szóval pusztán liszt, só és víz elegye e remekmű. Nagyon lágy tésztát gyúrunk, olyat hogy ragadjon a kezünkhöz, majd letakarva félretesszük. Pihentessük. A tésztákat kivétel nélkül pihentetni kell legalább 10-15 percet.  

A répát megpucoltam, négybe szeltem, majd apróbb cikkelyekre vágtam és mikor megfőtt a bab, mellétettem ezt is főni. A csonszhoz megpucoltam s lereszeltem egy hüvelyknyi gyömbért, egy fél zöld chilit pedig apró kockákra vágtam és előkészítettem a fűszereket. 

A forró zsiradékba édes- és római köményt szórtam, majd egy pici kalonjit. A kömények barnulásakor beletettem egy fél fahéjrudat, pár darab curry levelet, majd rádobtam a chili és paprika aprólékot és egy paradicsomot amit felkockáztam. Addig főztem amíg a paradicsom szét nem ment, majd beleöntöttem a dhálba. Jól felfőztem sóztam, s amikor megfőtt a répa is, kizártam. Pici citromlevet s őrölt koriandert mindig teszek bele és lefedve félreteszem.   


A csapátihoz lisztes felület és kéz kell, valamint egy forró serpenyő és esetenként egy szabad láng is.


Lisztes kézzel egy diónyi tésztát kicsípünk, majd gömb alakúra formázzuk. Lisztes munkaasztalon nyújtjuk ki óvatosan, hogy ne gyűrődjön, illetve ne ragadjon se az asztalhoz, se a nyújtófára. Ha kész felvesszük és egyik kezünkből a másikba dobálgatva lerázzuk róla a felesleges lisztet, majd a forró és száraz serpenyőre dobjuk. 




Egy fél perc alatt látványosan vizet veszt a tészta és kis légbuborékok jelennek meg a felszínén. Ekkor fordítsuk meg egy csipesszel vagy kézzel. Körülbelül 15 mp múlva fordítsuk vissza az első oldalára. Most elkezd felfúvódni a tésztánk. Ha nem fúvódik fel teljesen szinte gömb alakúra akkor gyújtsunk be egy szabad lángot a gáztűzhelyen s tegyük a tésztát a nyílt lángra, majd vegyük fel a fokozatot. Pár másodpercig pirítsuk csak, mert megég, illetve kiszakad a tészta. Érdemes a serpenyőn is mozgatni a tésztát, hogy nehogy leégjen. Ha leég, akkor kiszakad a tészta és nem fog felfúvódni, ezért is szűrjük ki a nagyobb korpadarabokat a lisztből. A csapáti kívülről pirul, belülről azonban a forró gőz párolja meg a tésztát.  

A kész csapátit egyesek vajjal kenik meg és zárható edénybe teszik. A vaj nem feltétlenül szükséges, viszont mindenképpen fedjük le különben kiszáradhat.














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése