2012. december 9., vasárnap

Wokos tricolor, mandulás krémes, laddu, szamósza, sütőtökös tepsis krumpli, vitaminsaláta, hajdina és kókuszos joghurtdesszert

Ma is ekadasi van. Az ekadasi egy böjtnap, amelyen az emberek tartózkodnak a gabona és a hüvelyesek fogyasztásától. Vannak, akik ezen a napon semmilyen táplálékot sem fogadnak el, s szomjukat sem csillapítják, így tartanak teljes, másfél napos böjtöt. Egy hónapban két ekadasi van, az egyik az újhold utáni tizenegyedik, a másik pedig a telihold utáni tizenegyedik napon. Az ekadasi szó azt jelenti, "a tizenegyedik nap". A böjtöt másnap reggel (dvádasin) törik meg gabonával készült ételt fogyasztva. A koplalás célja az, hogy az ember több időt tudjon fordítani a lelki élet gyakorlására. Mindennek egy asztrológiai hatás a megalapozója mégpedig a holdcsomópontok (Ráhu és Kétu, [sárkányfarok, sárkányfej]) kedvezőtlen helyzete. 

Ettől függetlenül mára elígérkeztem a természetgyógyász és masszőr ismerősömhöz, hogy megtanítsam egy két édesség készítésére. Ugyanis névnapja van és szeretné az ismerőseit, kollégáit megvendégelni. De mielőtt átmentem volna itthonra is készítettem valami harapnivalót. 

Hatkor mára konyhában voltam, hogy a beszélt időre oda is érjek, ráadásul délután még egy másik helyen is helyt kell állnom főzés terén. 

Tegnap azért elterveztem már, mit is szeretnék idehaza készíteni és egyébként is érett már egy bevásárlás. Úgyhogy régen dédelgetett vágyam éltem ki, hogy 3 színű pritaminpaprikából alkossak valami ehetőt. 


Wokos tricolor

Egyszerűt akartam, de szépet, illatosat. Minden paprikának a felét használtam csak fel, félcentis, hosszúkás, kunkori cikkejekre szeltem fel. A múltkorról maradt fél karfiolnak a negyedét rózsákra szedtem, lereszeltem a hüvelyknyi gyömbért, előszedtem a fagyiból egy jó marék mirelit krumplit s neki is álltam.

A wokot a tűzre tettem és bőven kb 1 dl olíva olajat öntöttem bele. Amikor jól felhevült édes- és római köményt törtem bele, kicsit barnult s egy fahéjrudat és a reszelt gyömbért dobtam még rá. Rögtön ezután a mirelit krumplit is beletettem és nagy lángon folyton kevergetve jó pirosra pirítottam, mint a brassóinál, ahol az a lényeg, hogy a krumplin pörzsanyag képződjön.  

Mielőtt a krumpli készre pirult beletettem a karfiolt is. A paprikákat a megfelelő pörzsképződés után tettem hozzá, jól átforgattam és egy bő perc múlva vizet csurgattam alá, majd lefedtem. Gyakorta kevergetni kellett, esetleg a nedvességet pótolni a gőzképződéshez. Öt perc elteltével egy darab cikkejekre vágott paradicsomot tettem a wokba.

Sajnos egy kósza gondolattól vezérelve az utolsó folyadékot főzőtejszínként öntöttem alá, ami számomra kedvezőtlenül színezte a kész ételt, úgyhogy volt min szomorkodni, még egyszer nem tenném bele. 

Kizárás után egy fél citrom levével és egy kis petrezselyemzölddel szórtam meg.

Hozzávalók:

  • 1 piros, 1 zöld, 1 sárga pritaminpaprika
  • 15 dkg karfiol
  • 10 dkg mirelit krumpli
  • 1 db paradicsom
  • 1 db fahéjrúd
  • 1 kk tört római kömény
  • 1/2 kk édeskömény 
  • 1/2 db citrom
  • 1 cs petrezselyemzöld


Épp hogy végeztem mennem is kellett a "főzőtanfolyamra". Két féle darabos édesség volt betervezve, de aztán úgy alakítottuk, hogy egy harmadik preparációt is elkészítettünk, ami nem édesség volt, hanem egyfajta zöldséggel töltött, szépen hajtogatott, zsiradékban sült csemege. Egyszerűen csak szamósza.



Mandulás krémes

A mandulás krémessel kezdtük el, mert abban sok lesz az üresjárat.  

Először a tésztát és párhuzamban a töltelékhez szükséges pudingot készítettük el, mert ezeknek ki kell hűlniük. 
Felfuttattuk a fél élesztőt langyos cukros tejjel, majd kimértük a lisztet a vajat a cukrot és egy csipet sót. Egy tálban jól összemorzsoltuk az alapanyagokat, ezután ráborítottuk a felfutott élesztőt és a maradék langyos  tejet. Jó puha tésztát kaptunk, amit konyharuhával letakarva félre tettünk.

Kimértük a tejet majd a pudingport és a cukrot egy kis tálba tettük s annyi tejet öntöttünk rá,hogy fel tudjuk oldani a port és a cukrot. A többi tejet pedig elkezdtük forralni. Forráskor újra átkavartuk a pudingos edényt, mert a sűrűje leült az aljára és a forrásban lévő tejbe borítottuk, amit jó alaposan elkevertük benne. Felforrás után kizártuk, letakartuk és hideg helyre tettük, hogy szobahőmérsékletre hűljön.

Kivajaztuk és liszttel szórtuk a magas falú tepsinket. A tésztát a tepsi formájára nyújtottuk, beletettük eligazítottuk és villával szúrkodtuk meg, hogy ne fúvódjon fel. Ezután a mandulás feltét következett. 

A vajat a cukrot, 3 kanál tejet és mézet egy edényben felmelegítettünk a cukor olvadásáig, majd a zacskó szeletelt mandulát beletettük és jól elkavartuk. Mindezt a kinyújtott tészta tetejére öntöttük és jól eloszlattuk. 

Előmelegített sütőben középlángon sütöttük 35 percig. Félretettük kihűlni.

A habtejszínt habfixálóval keményre vertük. A kihűlt pudingot robotgéppel áttörtük, majd óvatosan, hogy a hab minél kevesebbet törjön összekevertük a kettőt. 

A kihűlt tésztát kivettük a tepsiből 4-be vágtuk. A 4 darabot egyesével kettévágtuk és az alját visszatettük a tepsibe. Érdemes valamilyen papírt tenni ilyenkor a tepsibe, hogy a kész süteményt, majd könnyen ki tudjuk venni. Vigyáztunk, hogy a tetőket ne keverjük össze, mert nem lesz szép, ha más sorrendben tesszük vissza őket. 

A krémet a tésztára tesszük s egyenletesen eloszlatjuk rajta. A tetőket vissza helyezés előtt fel kell vágni olyanra ,amilyen szeleteket szeretnénk majd kapni. Mi most hosszúkás szeletekre vágtuk a tetőket és szépen a krém tetejére tettük. Hűtőben kell pihentetni egy bő fél órát. Kivétel után süteményt felvágjuk, úgy hogy a feldarabolt tetők mentén szeljük a krémet az alatta lévő tésztával együtt. Ha felvágtuk szervírozható is a mandulás krémesünk.

Hozzávalók:

Tészta:
  • 40 dkg liszt
  • marék cukor
  • csipet só
  • 7,5 dkg vaj
  • 2,5 dkg élesztő
  • 2 dl tej
Puding:
  • 7,5 dl tej
  • 15 dkg cukor
  • 100 g pudingpor
Tejszínhab:
  • 3 dl habtejszín
  • 1 zacskó habfixáló
Feltét:
  • 10 dkg vaj
  • 15 dkg cukor
  • 3 ek tej
  • 1 ek méz
  • 15 dkg szeletelt mandula 

Laddu

Ezt követte, persze párhuzamban a sárgaborsó liszt alapú édesség amit laddunak hívnak. Vajban meg kell pirítani a sárgaborsólisztet valamilyen száraz ízesítéssel szokták készíteni, mint pl. kókuszreszelék, dió vagy egyéb magvakkal. Mi most a kókuszos verziót választottuk.

Kevesebb vajban mint amennyi sárgaborsóban folyamatos kevergetés mellett apránként adagolva pirítottuk a sárgaborsólisztet. Egy pár perc múlva  beleszórtuk a kókuszreszeléket is. Addig kell pirítani amíg meg nem barnul a masszánk.

Ha kész picit hagyjuk hűlni, amíg kéz meleg nem lesz és össze nem áll. Majd a munkaasztalra tesszük s fele annyi átszitált porcukrot, mint amennyi lisztet használtunk belegyúrunk mintha kenyértésztát készítenénk. 

Kis gömb alakúra formázzuk.


    
Hozzávalók:

  • 40 dkg sárgaborsóliszt
  • 30 dkg vaj
  • 20 dkg porcukor
  • 10 dkg kókuszreszelék

Szamósza

Nem sajátíthatom ki az érdemet, ugyanis mire odaértem a szamósza tésztája és a töltelék is készen volt. A hajtogatásba és a sütésbe segítettem be, így nem írhatom le, hogy miként is készült,hiszen nem voltam ott. 
A végeredmény azonban mutatom.


Sütőtökös tepsis krumpli

A Govindában programozók is lelkes ekadasi tartók, így olyan menüt kellett összeállítanom, amitől lisztmentesen is elégedettek lesznek. Nem voltak most túl sokan, csak 15-en, de kihívásnak ez is tökéletes volt. Természetesen segítségem is volt.

Ez a jó öreg sütőben sült krumpli újragondolt változata. 
Emlékszem nagyanyám sokat csinált régen kolbásszal meg szalonnával, de nem is ez ragadt meg annyira, sokkal inkább a lesült odaragadt krumplidarabkák amikért meg kellett küzdenem, hogy felszaggassam a tepsi aljáról, majd jóízűen elropogtattam. 

Pofon egyszerű. A krumplit és a tököt megpucoltuk. A krumplit s fél centi vastag karikákra, a tököt véknyabb cikkejekre szeltük. Olajat öntöttem rájuk, amit jól eloszlattam, hogy minden szeletre jusson, aztán egy kiolajozott tepsire öntöttem az egészet és forró sütőbe tettem. 

Jó fél óra után, amikor már a krumplik java megpirult kivettem. Megsóztam és petrezselyemzölddel szórtam.

Miből állt:
  • 6 kg krumpli 
  • 1 kg sütőtök
  • 2 dl olaj
  • 2 cs petrezselyemzöld

Vitaminsaláta

Megpucoltuk az alapanyagokat és mindent gyufa alakúra reszeltünk.

A mustármagos, tejfölös, bazsalikomos, aszatgyantás (ekadasis hagymapótló) salátaöntethez ledaráltam a mustármagot pár szem egész borssal és egy fél citrom levével, az olívaolajjal, a fekete sóval, a mirelit bazsalikommal együtt a tejfölhöz adtam és jól elkevertem. A salátaöntetet ezután alaposan belekevertem a salátához.

Miből állt:
  • 1 fej káposzta
  • 4 db alma
  • 1 db zellergumó
  • 3 db sárgarépa
  • 1/2 citrom leve 
  • 1 tk fekete mustármag
  • 1 kk fekete só
  • 1 tk aszatgyanta
  • 2 kk bazsalikom
  • 3 dl tejföl
  • 1 dl olíva olaj
  • 1 tk só

Hajdina

Olajon megpirítottam a hajdinát. Nem értem hogyan, de az történt, hogy már ránk esteledett és elektromos vízforralóval akartam felforralni a vizet. Sikerült is, de titokzatos módon kifutott a víz, ami zárlatot okozott. A főbiztosítékot lecsapta én meg ott tébláboltam a korom sötétbe. A hivatalos konyhákban a gázt egy elektromos biztonsági szelep vezérli. Áramszünetben ebből adódóan az a gáz, hogy nincs gáz. Szerencsére tudtam, hol a villanyóra és orvosoltam a hibát.

A kifutott vízre ráöntöttem egy kicsit, de amint a végén az kiderült sokat. Bőven sokat. Mindegy megoldható ez is. Ha sok vizet teszel a köret alá s az már kész van, akkor egyszerűen öntsd le róla. Én is csak fogtam és ráborítottam egy szűrőre, lecsöpögtettem a hajdinát.


Kókuszos joghurtdesszert

Eredetileg krémjoghurtot szerettem volna, de ahhoz sok idő kell, így csak egy picit tudtam besűrűsíteni a joghurtot. 

A joghurtot egy nagy konyharuhába szedtem amit fellógattam egy fakanálra. Így a szöveten keresztül a savó kifolyik a joghurtból és ezáltal sűrűbb lesz. 

A kókuszt kristálycukorral együtt ledaráltam és ezt kevertem a besűrített joghurtba.

Miből állt:
  • 2,5 l joghurt
  • 15 dkg kókuszreszelék
  • 15 dkg cukor 

   
 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése