2012. december 5., szerda

Narancsos dhál, wokos sabji és puri

Ma gyerekek egy különlegességgel állok elő, amit még én magam sem készítettem ezidáig. Féltem tőle, de úgy alakult, hogy szerencsém lett, egész ehető.



Bizony, majd mindennap illene valami főtt ételt az asztalra, de mindinkább a bendőbe tenni. Ez sokaknak vagy anyagi, vagy időbeni nehézséget okoz. Úgy alakult, hogy nemigen van melóm mostanában, így időm ugyan dögivel, kredit viszont annál kevésbé. A mai menü, mint ahogy általában törekszem is nem túl drága. Hogy mennyibe van, még nem tudom, de az agymenés és a recept végére fényt derítünk erre is. 




Mint mindig, most is a dhállal kezdtem, mert viszonylag sok idő mire szétfő a mungó bab. Tehát forró vízbe tettem a babot s elkezdtem forralni. Felforrt, lassú tűzre tettem a lángot, úgy hogy attól az még forrjon. Nekikezdtem a sabji előkészületeink. Kikészítettem a fűszereket feldaraboltam a paprikát pici kockákra, lereszeltem a gyömbért, szétszedtem a karfiolt rózsákra és felszeltem 0,5 cm-es hasábokra a sörretket. Zsiradékot tettem a wokba, s mikor felhevült fedő alatt kipattogtattam benne a fekete mustármagot, majd római köményt, babérlevelet és fahéjrudat tettem bele. Mikor megbarnult a római a paprikakockákat és a gyömbérreszeléket dobtam bele, jól elkevertem, megdinszteltem. Ezután beleforgattam a retket és a karfiolrózsákat, kicsit pirítottam őket és lefedtem. Időközben, hogy ne égjen le kavargattam és vizet locsolgattam alá.  




A dhál és a wokos sabji készülése közben bekevertem a purinak való tésztát. A liszteket kimértem egy keverő edényben. Beletettem a t és az olajat is felöntöttem a vízzel és félkemény tésztát gyúrtam belőle, amit letakarva félretettem egy bő 10 percre. Mikor visszatértem a tésztához diónyi gombócokat formáltam és kör alakúra nyújtottam. A tésztanyújtás technikáját elképzelésem sincs hogyan kéne leírni. Eleinte szerintem mindenkinek különféle formák jönnek ki, egyik fele véknyabb és hasonló hibákkal. Azt hiszem ez egy olyan dolog, amit tapasztalat útján tanulhatunk meg. Ami lényeges a purinál, hogy végül is a formája nem számít viszont az igen, hogy jól legyen átgyúrva a tészta és nyújtásnál ne gyűrődjön vissza a tészta, mert akkor nem fog felfújódni rendesen. Szóval kinyújtottam a gombócokat és letakartam egy ronggyal. Kisütni majd a legvégén érdemes, hogy friss legyen. Fontos, hogy ne száradjon ki a várakozás közben a teteje és ha egymásra tennénk és lágyra sikeredett a tésztánk, összeragadhatnak. 



Sütésnél annyi lesz a dolog, hogy jól felforrósítjuk a bő olajunkat és beleteszünk annyit, hogy kényelmesen elférjenek. A kiszedő eszközünkkel folyamatosan visszanyomkodjuk a felfelé törekvő tésztát, amíg fel nem fújódik. Ha felfújódott 10 mp múlva meg is lehet fordítani s további 10 - 15 mp múlva jöhet is ki. Én most graham liszt híján fehér és teljes rozslisztből csináltam. Vagy ezért és/vagy azért mert viszonylag kevés (de attól még bő) olajban sütöttem, most nem fújódtak fel igazán.



Közben megfőtt a bab, így elkezdtem a csonszot megcsinálni. Most kimondott édes fűszereket használtam. A forró olajba egyszerre tettem bele a babérlevelet, a csillagánizst a kardamont, egy fahéjrudat és egy jó kanál cukrot. Addig pirultak amíg a cukorból karamell lett. Óvatosan vizet öntöttem rá. De tényleg óvatosan, mert robban a víz és a karamell amikor találkozik. A forró olajról nem is beszélve. Felfőztem amíg a karamell fel nem oldódott a vízzel s ezután a dhálhoz öntöttem. A narancsot felkockáztam és szintén a levesbe tettem. Egy jó tíz perc után kizártam.



A wokos sabjira visszatérve. Mikor félig párolódtak az alapanyagok beletettem egy kis mirelit francia saláta alapot (krumpli, répa, borsó). Készre pároltam és kizártam. Meglocsoltam citromlével és őrölt koranderrel szórtam. 



Natúr rizst készítettem mellé.


    


A Receptúra a következő:



Dhál:


  • 50 g mungó bab
  • 1 l víz
  • 1 db narancs
  • 2 db csillagánizs
  • 1 db fahéjrúd
  • 6 db karamonmag
  • 1 db babérlevél
  • 1 kanál cukor
  • 2 tk só
  • ha teszel bele egy pici tejszínt, akkor nem hogy csak mind a tíz ujjad megnyalod, de még a körmöt is leszopkodod a helyéről.

   
Wokos sabji:

  • 10 db karfiol rózsa (kb 20dkg)
  • 1 nagyobbka sörretek
  • fél paprika
  • 1 hüvelyknyi gyömbér
  • 20 dkg mirelit francia saláta alap
  • 2 db babérlevél
  • 1 tk fekete mustármag
  • 1 tk római kömény
  • 1 db fahéjrúd
  • 1 tk örölt koriander 
  • 1 kupak citromlé
  • 1 ek só

Puri:

  • 15 dkg fehérliszt
  • 15 dkg rozsliszt
  • 1 ek zsiradék
  • 2 kk só
  • 1,5 dl víz

Rizs:

  • 1 dl rizs
  • 1 tk olaj
  • 2 kk só
  • 1,8 dl víz

A számolás:

A mungóbabnak 1400 ft kilója a fél dekányi bab 70 ft
narancsnak 300 kilója egy darab kb 40 dkg de legyen 80 ft
a fűszerek átlagáron 20 forintnyi értéket képviselnek/ darab igaz hogy a kardamon a világ egyik legdrágább fűszere a sáfrány mellett, ami az aranynál is értékesebb, de a magok olyan könnyűek, hogy ez a pár darab sem kerül többe 40 ft-nál. Tehát a leves alapanyag költsége 230ft s majd 1 liter.

A sabjinál a következő értékek vannak: 190 ért vettem a karfiolt aminek a negyedét használtam el. nevezzük 50 ftnak. 
A sörretket 20 forintért szereztem be.
A paprikáért 50 ftet, de csaka fele kellett. 25ft
A francia alapért 300at szoktam adni/kg 60ft
Gyömbérnek 1000 a kilója. ez a hüvelyknyi mennyiség nem tudom mennyi de 20 ftot saccolok rá.
Plusz a fűszerek amik 20ft/db tehát 120ft 
oliva olajat tettem bele kb 1 dl-t 1000 ft/ l tehát 100 ft
Ha összeadom 395 ft kb bő 1 liter

Jázmin vagy Basmati rizst szoktunk venni 3500 ft körüli áron /5kg. Az egyszerűség kedvéért legyen az egy deci 10 dekagramm. vagyis  70 pénz
olaj az kb 0,3 dl. 1 liter olaj 400  tehát 12 ft 
Összeadva 82 ft s kb 3 dl

A purinál 140 ft a sima liszt abból 15dkg  21ft
A rozsliszt 260 ft volt így 39 ft-nyi értéket képvisel esetünkben
Olajra 10 forintot mondok
Így 70 ftból kijön 7 darab

Ha a rezsit és az egyéb rejtett költségeket nem számolom bele, akkor a mai kiadósnak mondható lakoma, amiből holnap is jut ebédre 777 forintba került.
2 személynek 2 étkezésre.

Drága? 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése